HOERA!!

Vanaf schooljaar 2025-2026 is de WG van de Hulstschool in Epe niet alleen werkzaam volgens de kernwaarden vanuit het Daltononderwijs, maar hebben wij ook daadwerkelijk besloten om een gecertificeerde Daltonschool bij het NDV (Nederlandse Dalton Vereniging) te worden. Wij zijn trots om deze stap te kunnen en mogen zetten, gedragen door het gehele team. Door ons aan te sluiten willen wij onze (Dalton)kwaliteit waarborgen. 

 

"Samen leer je meer en beter"! 

Wij willen kinderen uitdagen het beste uit zichzelf te halen vanuit talenten en mogelijkheden en zo bij te dragen aan een fijne leefomgeving. Dit doen wij door de kinderen een liefdevolle, gestructureerde en veilige omgeving te bieden om zich te kunnen ontplooien. Daarbij vinden we het belangrijk dat intellectuele en creatieve groei in evenwicht is met sociale en persoonlijke groei. 

De kernwaarden van het Daltononderwijs zijn: zelfstandigheid, samenwerken, verantwoordelijkheid, reflectie en effectiviteit, zo willen wij tot mede-eigenaarschap voor het leren bij de kinderen komen. 

Hoe zie je het Daltononderwijs terug in de school?

Onze klassen zijn ingedeeld in bouwgroepen, dat betekent dat we twee groepen 1-2-3, twee groepen 4-5-6 en twee groepen 7-8, zo leren we veel van en met elkaar. In de ochtend hebben de leerlingen taal en rekenen in jaargroepen, zodat de instructies passend en doelgericht gegeven kunnen worden. 

In de onderbouw wordt er 3 dagen per week gestart met een inloop, hierin worden verschillende activiteiten aangeboden met verschillende doelen. Tijdens deze inloopmomenten komen leerlingen uit groep 7-8 helpen. 

In de middenbouw wordt geregeld gebruik gemaakt van maatjes en wordt er gelezen met een tutor uit een hogere groep. 

Dit zijn enkele manieren waarop ieder zijn of haar eigen talent kan benutten (op welk gebied dan ook) en daar maken we graag gebruik van.

Ons onderwijs is mede door ons Daltononderwijs adaptief, het nodigt leerlingen uit om op basis van (zelf)vertrouwen uitdagingen aan te gaan om zich verder te ontwikkelen. 

Ook zie je onze visie terug tijdens onze dagelijkse lessen, hierin verwerken wij coöperatieve werkvormen en zorgen ervoor dat de leerlingen zelf hun taken goed plannen en afkrijgen. Hoe dit is verlopen en wat er volgende keer beter zou kunnen bekijken we ook na iedere weektaak.

In de bovenbouw werken de leerlingen met een agenda en logboekje daarin vullen ze hun persoonlijke doelen in.

 

Hoe zie je het Daltononderwijs bij de leerlingen? 

De eigen bijdrage van leerlingen binnen het onderwijs is terug te zien in onze rapportfolio’s, al vanaf de kleuterbouw wordt dit opgestart. Zo mogen kleuters zelf bepalen welke werkjes in hun rapportfolio komen, dit wordt per jaargroep uitgebouwd. Leerlingen uit de bovenbouw mogen ook een deel van het rapport zelf beoordelen. Deze beoordeling wordt naast die van de leerkracht gelegd en gebruikt binnen het ouder-kindgesprek.  

 

Wat merk je aan ons leerkrachthandelen?

Wij staan als school voor een brede ontwikkeling van alle leerlingen, zowel op cognitief gebied als cultureel, sociaal emotioneel en sportief gebied. Door het Dalton onderwijs als leidraad te nemen streven wij ernaar om ons onderwijs zo effectief mogelijk vorm te geven en af te stemmen op de behoeftes, interesses en competenties van de kinderen.  

Ook zijn wij als school en personeel een lerende organisatie waarbij ontwikkeling van professionaliteit voorop staat. Niet alleen de kinderen reflecteren op vaardigheden in de ontwikkeling dat doen wij als leerkrachten ook. Ook maken wij gebruik van elkaars expertises, gaan bij elkaar op klassenbezoek en zorgen dat we samen als school sterk staan. Iedere leerkacht heeft een Daltonopleiding gevolgd en de nieuwe leerkrachten starten met een Daltonopleiding. 

 

Meer weten over Daltononderwijs?

Neem eens een kijkje op: Website Nederlandse Dalton Vereniging

 

Kennismaken met de WG van de Hulstschool? 

Contactgegevens