Groep 3/4
In groep 3b/ 4a zitten 22
kinderen. Op maandag en dinsdag krijgen de kinderen les van juf Marry. Op
donderdag en vrijdag is juf Jolanda de leerkracht. En op woensdag is de ene
week juf Marry en de andere week juf Jolanda aanwezig.
Gym
De gymlessen worden op
dinsdagmiddag en donderdagochtend in de PWA-hal gegeven door Dennis Jolink.
In de weken zonder schoolzwemmen
heeft de groep op dinsdag geen gym. In de weken met schoolzwemmen
heeft de groep op dinsdag gym van 12.25 uur tot 13.10 uur. Iedere donderdag heeft de groep gym van 9.20
uur tot 10.15 uur.
Lezen
Het lezen is erg
belangrijk. Wij besteden daar veel tijd aan. We starten op 3 ochtenden met
lezen. Verder wordt er iedere dag op een vast moment voorgelezen. Dit is belangrijk voor de woordenschat. En
het is belangrijk voor de beleving en het plezier van het lezen in boeken. Wij
adviseren u om uw kind lid te maken van de bibliotheek. (Dit is gratis.) Ook
het thuis oefenen met lezen is erg belangrijk. De kinderen zelf laten lezen of
voorlezen kan een waardevol moment van de dag zijn.
Groep 3 heeft samen met de
andere groep 3 elke dag een uur Veilig leren lezen. Voor
meer informatie: www.veiliglerenlezen.nl. Groep
4 heeft op dat moment een uur spelling en taal (Staal).
Kind op Maandag
We zijn een Christelijke school en dragen deze
identiteit van harte uit. Daarbij hoort onze dagelijkse opening. We volgen de methode Kind
op maandag. We luisteren naar Bijbelverhalen, houden kringgesprekken en zingen liedjes.
We beginnen de dag met elkaar met gebed en sluiten hier ook mee af.
Dalton
We vinden het belangrijk
dat de kinderen zelfstandig leren
werken. Dit doen we m.b.v. de dagritmekaarten en de zelfstandig werkenblokjes.
De juf helpt kinderen aan de instructietafel. De andere kinderen mogen dan niet
storen. Ze krijgen een weektaak
met keuzewerk. We maken de kinderen verantwoordelijk voor hun eigen werk.
Ook samenwerken vinden we belangrijk. Samen leer je meer en beter!
Daarbij ontwikkelen de kinderen goede sociale vaardigheden. We doen veel
coöperatieve werkvormen om alle kinderen actief te betrekken tijdens de
instructie.
Ook tijdens de IPC
lessen (2 keer per week) werken de leerlingen van groep 3 en 4 in
gemengde groepjes met elkaar. Hierin komen er allerlei wereldoriëntatie thema’s
aan de orde.
Rekenen
Tijdens de rekenlessen
maken we veel gebruik van concreet materiaal. We starten dit jaar met een
nieuwe methode voor groep 3 en 4: Pluspunt.
Groep 3 is dit jaar nog
veel bezig met getalbegrip. Ze leren omgaan met de getallenlijn tot 100 en
sommen tot 20.
In groep 4 leren we de
tafels en sommen t/m 100. Thuis herhalen vinden de kinderen fijn en is heel
zinvol voor het goed automatiseren.
Er zijn veel
computerspelletjes met sommen te vinden op internet. Elke vrijdagmorgen houden
we een rekeninloop.
Schrijven
Het schrijven van de
letters en getallen oefenen we dagelijks. Groep 4 leert aan elkaar schrijven en
de hoofdletters. Verder mogen ze er later voor kiezen om met een andere pen te
gaan schrijven.
Groep 3 start met de
blokletters. Als alle letters aan de orde zijn geweest bij Veilig leren lezen,
gaan ze over op schrijfletters.
Taal en spelling
In groep 4 starten we met
de methode voor taal en spelling: Staal. Dit doen we elke dag een uur met de
andere groep 4 samen. Staal staat voor sterk in
taal en spelling. We hebben deze methode gekozen omdat de spelling en
grammatica gecombineerd zijn. De spelling is gebaseerd op de methode van José
Schraven. Zij werkt o.a. met gebaren bij de klanken en regels. Die gebaren
passen we ook in groep 3 toe. Het taalboek spreekt de kinderen aan door de
plaatjes/foto’s en thema’s uit het dagelijks leven. Zo vergroten we de
woordenschat, spreken en luisteren we met elkaar, verkennen we onze taal en
schrijven we.
Kanjerschool
We zijn een kanjerschool.
Iedere week doen we een kanjerles om de sociale vaardigheden te oefenen a.d.h.v.
een verhaal, een gesprek of spelletjes. De vijf belangrijke regels zijn: we
vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, we werken samen, we hebben plezier en we doen
mee. Sociale veiligheid vinden
we erg belangrijk. De methode biedt kinderen
handvatten om gevoelens te verwoorden en gedrag te bespreken. In rollenspelen
staan petten voor een bepaald gedrag.
Contact
Om ieder kind goed in de
gaten te houden zijn er regelmatig gesprekjes met de kinderen en toetsmomenten
in het jaar. Als blijkt dat er onvoldoende vooruitgang is of als er andere
dingen opvallen, nemen we contact met u op. We hopen dat u dat ook doet als er
iets is! Ook als er vragen zijn, bent u van harte welkom.
Daarnaast vinden we het
fijn dat u –in ieder geval twee keer- gebruik maakt van de contactmomenten die
in de kalender staan vermeld.
Klik hier voor meer informatie over onze groep door het bekijken van de klassenfolder.